Thursday, May 14, 2020

Teema 15: Eetika ja IT

Võtsin vaatluse alla sellise organisatsiooni nagu IEEE eetikakoodeksi: link. Tegu on ühe väikse osaga suuremast dokumendist mis käsitleb IEEE eeskirju. Koodeksi algab tõdemusega, et selle organisatsiooni liikmetena annavad nad endale aru oma loodud tehnoloogia olulisusest ja sellest, et see mõjutab paljude inimeste heaolu ning seega on nad pühendunud järgima kõige kõrgemaid eetikastandardeid ning eraldi leppinud kokku veel 10 punktis. Ülevaade nendest 10-st punktist:

1. Esmajärguline on avalikkuse heaolu, tervis ja ohutus. Puueldakse jätkusuutlike arendusprotsesside poole.

2. Välditakse igasuguseid huvidekonflikte kus võimalik ning antakse nendest teada kus see võimalik pole.

3. Hinnangute ja väidete tegemisel ollakse realistlikud ja ausad.

4. Keeldutakse igasugusest altkäemaksust.

5. Aidatakse üksikisikutel ja ühiskonnal paremini mõista tehnoloogia sotsiaalseid mõjusid.

6. Arendatakse oma tehnilisi oskusi ning võetakse vastu tööd ainult siis kui oskused on selleks piisavad.

7. Otsitakse, antakse ja võetakse vastu ausat kriitikat, et parandada vigu ja tunnustada teiste panust.

8. Koheldakse kõiki inimesi võrdselt ning välditakse igasuguste diskrimineerivate tegude tegemist.

9. Välditakse kellegi isiku või vara kahjustamist enda vale või pahatahtliku käitumise tagajärjel.

10. Aidatakse kolleege nende professionaalses arengus ning toetatakse neid selle koodeksi täitmisel.

Üldiselt võiks öelda, et täiesti mõistlikud asjad mida järgida, aga mõni punkt võib-olla on natuke liiast. Näiteks diskrimineerimine usulise, rassilise või mis iganes puhul peaks tulema juba nagunii kuskilt üldisest ülemast eetikakoodeksist või inimõigustest. Ehk on see punkt pandud sisse seetõttu, et liikmete hulgas on riikide kodanikke kus selliste punktide kehtimine muidu kuigi kindel pole. Samuti kellegi tervise või vara kahjustamine ja altkäemaksu võtmine. Eetikakoodeksis võiks minu arust sees olla ikkagi sellised rohkem hallid alad ja teemad mitte otseselt seadusega keelatud punktid. Kõik ülejäänud punktid tunduvad rohkem asjakohased konkreetse organisatsiooni väljunditele.

No comments:

Post a Comment