Friday, March 27, 2020

Teema 8: IT proff

Kõigepealt, et kedagi saaks üldse mingis vallas proffiks pidada, peaks ta loomulikult olema selle ala vaieldamatu fanaatik. Nii öelda hingama seda teemat ööl ja päeval sisse, olema sellega üks. See peaks olema lahutamatu osa tema isiksusest, elust. Teine hea sõna sellise inimese kohta võiks olla guru.

Guru on muidugi natuke liiga müstilise kõlaga ja tema olemust pole kuigi kerge kirjeldada. Nii et jääme sõna proff juurde. IT proff peaks tundma huvi IT vastu üldisemalt. Eelkõige peaks ta olema uudishimulik. See on vast minu jaoks üks tähtsamaid isikuomadusi üldse inimeste juures. Ma ei salli ükskõiksust. Eriti peaks uute või tundmatute asjade kohta huvi tundma inimene, kes soovib mingil alal olla proff. Ta peab selle alaga seotud küsimustes ja teemades olema nagu käsn. Ma ei arva, et ta peaks kõiki teemasid eksperdi tasemel valdama, aga ta peaks enamus asjadest vähemalt kuulnud olema ja ettejuhtuvate tundmatute teemade kohta vähemalt nii palju uurima, et mõistab nende olemust. Ehk siis olemuselt peaks üks IT proff olema kõigepealt uudishimulik ja õpihimuline.

Tihti on uudishimulikud inimesed ka loomult natuke edevad. Nii nagu nad janunevad uute teadmiste ja avastuste järele, tahavad nad enamasti ka kohe oma avastust teistega jagada. Loomulikult on see inimeseti varieeruv ja mitte kõik ei hooli iga uue leiuga lehvitamisest. Siiski on inimesed enamasti meelitatud kui keegi neilt nõu tuleb küsima. Nii peaks ka üks IT proff oma teadmisi teistega meeleldi jagama, kas siis blogi või konverentside või mille iganes vahendusel. Teine tore asi millest proff on aru saanud on see, et teadmisi jagades leiab ka uusi tuttavaid ja uute tuttavate kaudu leiab omakorda uusi teadmisi, mis jällegi kõnetab proffi väga.

Loomulikult peab ta oskama loetust, järeleproovitust ja õpitust ka järeldusi teha, tükke omavahel sobitada, hinnangut anda. Mida suurem on inimese seostamisvõime seda vähem detaile tal on vaja, et suuremat pilti kokku panna. Seda kiiremini suudab ta uusi teadmisi omandada. Suurema pildi kokkupanemises peab üks oma valdkonna proff olema meister. Kõik muud detailsemad teemad pole selle kõrval nii olulised. Mingi konkreetne, tihti isegi mitu, spetsiifilisem meelisteema on ühel korralikul proffil nagunii olemas. Nendel teemadel võib ta ilmselt tunde vaielda.

Täiesti selge on see, et sellist suuremat pilti või visiooni ei saa luua kitsalt ainult oma ala, antud juhul IT-d, tundes. Peab paraku maailma toimimisest ka mingit ettekujutust omama. Enamus süsteemid ei toimi elus hermeetiliselt ainult oma kitsastes raamides. Nad suhestuvad omavahel ning tavaliselt on neil edukaks toimimiseks vaja üksteiselt sisendeid ja väljundeid. Konkreetsemalt võttes on IT süsteemidel näiteks enamasti kasutajad kelle tööd võiks süsteem hõlbustada, tihti ka keegi kelle ärilisi eesmärke peab loodud süsteem täitma ja veel palju muud. Kõikidest nende vajadustest peaks üks proff aru saama ja neid mõistma. Oskama analüüsida, kaalutleda, erinevatesse pingeridadesse sättida.

Lühidalt kokkuvõetuna peaks proff olema uudishimulik ja avatud uutele teadmistele, oskama neid teadmisi omavahel seostada ja rakendada. Saama aru mis toimub ümberringi ja kuidas see tema valdkonnaga seotud on. Oskama mingit teemat ülitäpsete detailideni, samas omades võimet näha üldist pilti ning luua suuremaid visioone. Uute teadmiste otsingul jagab üks arukas proff enda omi ka teistega.

 

No comments:

Post a Comment